Bondbyar under medeltiden
Angående livet i Hindby finns som sagt inte så mycket
dokumenterat. Från medeltiden och fram till
jordbruksreformen på 1800-talet har emellertid de flesta bondbyar
troligen fungerat på
ett liknande sätt.
Ända fram till 1700-talets slut präglades landsbygden nämligen
av en stark konservatism. Befolkningstillväxten och den tekniska utvecklingen gick långsamt och man brukade
jorden ungefär som man hade gjort under århundraden. Här
följer därför först ett allmänt resonemang kring gamla byar.
Kartbilden intill är från 1684. Från Södertull i Malmö går
en gren av landsvägen via nuvarande Södra Förstadsgatan ner
till Fosie Kyrka. Landsvägen till Hindby kan gissningsvis
motsvara dagens Amiralsgata. |
|
|
|
Om bondbyarna i allmänhet
Hemman eller Mantal
En by var indelade i ett bestämt antal Hemman. Begreppet hemman,
eller mantal som det också kallas, härstammar från 1500-talet. Ett
mantal motsvarade 'storleken för den areal som gav tillräckligt
avkastning för att försörja ett bondehushåll och betala dess skatt'. De
lokala variationerna i fråga om antalet hemman i byn och
storlekarna på dessa kunde därför vara betydande. Gårdarna i byn låg vanligen samlade i en grupp intill en bygatan.
Antingen i en rad eller i en cirkel. Denna bebyggelse utgjorde
byhemmet.
Livsgivande vatten
Intill byhemmet fanns vanligen en äng och ett
vattendrag. Vattnet var själva förutsättningen för bosättningen. Såväl
djurhållningen som odling krävde ju stora kvantiteter vatten och även
människorna behövde naturligtvis vatten för sin hygien och matlagning.
Vattnet var också den naturliga färdvägen när man skulle ta sig fram
längre sträckor eller frakta förnödenheter och handelsvaror. Dessutom
kunde vattnet utgöra ett skydd mot såväl rovdjur som fiender och rövare.
|
|
Vångar och Tegar
Den odlingsbara marken var sedan indelad i
vångar över byn.
Varje hemman var sedan tilldelad mark, så kallade 'tegar', fördelade på byns
vångar. Spridningen av mark gjorde att riskerna blev lika för alla
hushåll och alla fick tillgång till samma sorts jordar. Onekligen
en form av, om inte demokrati så i alla fall,
jämlikhet.När en
bonde dog delades hans tegar
på antalet arvingar. Med tiden blev tegarna därför mindre och mindre.
Till slut blev kunde tegarna bli så små och ligga så långt ifrån
varandra och gården
att de inte var lönsamma att nyttja.
|
Ett avsnitt från en
sockenkarta över Fosie med kyrkan till
höger, där man tydligt kan se de smala
tegarna |
|
|
Kollektiv anda
Systemet med vångar och tegar skapade en viktig bygemenskap som kom att
prägla hela det dagliga livet. Av praktiska skäl fick alla gårdar plöja,
så och skörda samtidigt. Privata initiativ var otänkbara och allt arbete
var hårt reglerat av byns lokala bestämmelser. Man arbetade kollektivt och man
tänkte kollektivt.Skatter och arvoden
En annan faktor som motverkade privata initiativ var alla skatter och
arvoden. Förutom att jordbrukaren skulle betala skatt till staten och
kyrkan, betalades vanligen även en arrendeavgift till godset som ägde
byns mark. Betalningarna skedde i natura eller genom att utföra dagsverken
på godsets eller kyrkans mark. Man kan tänka sig att motivationen inte
var den bästa för den enskilda bonden.
Mantalen föråldras
Antalet mantal ändrades mycket långsamt genom tiden. Efterhand som
befolkningen långsamt ökade styckades de ursprungliga mantalen upp i
fler och fler gårdar, men mantalet kvarstod formellt
som en skatteenhet. Genom uppstyckningen kom de flesta gårdars
mantalsvärde att utgöras av delar av hela mantal, t.ex. 1/4 eller 1/2.
För att tillräcklig skattekraft skulle kunna bibehållas beslöt
statsmakten 1684 att mantal mindre än 1/4 inte var tillåtet. Systemet
urholkades ändå med tiden. I skiftesstadgan från 1827, mer om detta i
nästa avsnitt, ställdes bara
kravet att varje mantalsdel skulle kunna föda sin brukare. År
1881ändrades bestämmelserna återigen och tillät uppdelning till vilket
mantal som helst. Slutligen, vid det följande sekelskiftet,
upphörde mantalsvärdets betydelse helt som beskattningsnorm.
Driften av bondbyarna Med dagens
effektivitetskrav skulle vi nog betrakta jordbruket som misskött och
ineffektivt men systemet var nog ändå funktionellt för den tidens
behov. Matproduktionen skötte sig själv efter ett system som utarbetats under
hundratals år och befolkningen ökade ganska långsamt ända fram till
1700-talet. Bönderna ingick inte i ens landets penningekonomi. Och
makthavarna - kungen, kyrkan och adeln verkar tagit denna sektor som självklar och
ointressant. Situationen kom dock att ändras radikalt under
1700-talet.
Referens: Fosie - Från socken till
inkorporering; Enskiftet i Malmötrakten.1965
|
|
Hindby bondby
Hindby var indelat i 10 gårdar. Gårdarna saknade vid
denna tid namn utan var i stället var de tilldelade
ett nummer, hemmansnummer. Byhemmet där gårdarna låg
samlade var beläget utmed Ystadvägen vid den plats
där Fosie kyrkoväg och Västra Skrävlinge kyrkoväg
ansluter. I byhemmet låg på 1700-talet också ett
värdshus.
Byns åkermark var uppdelad i fyra vångar, Östre
vång, Lille vång, Kyrko vång och Änge vång. Jag kan
tyvärr inte precisera riktigt var dessa låg. Vattnet
fick man huvudsakligen från Korrebäcken och längst
söderut även från Risebergabäcken. Segeå kan också
bidragit.
Rusthållare
I motsats till många andra byar, i synnerhet i Skåne
där adeln var mycket stark, ägdes inte Hindbys mark av
något gods utan av Staten. Gårdarna hade därför förpliktelser
gentemot Kronan och var kronorusthållshemman. Den
som ägde ett rusthållshemman, rustmästaren, hade en
skyldighet gentemot staten att hålla med ryttare,
häst och utrustning till kavalleriet.
Som utrustning innefattades uniformspersedlar,
sadel, ammunition och remtyg. Kronan bestod däremot
själv med vapen såsom musköter, värjor, pistoler och
pikar. Rustmästaren fick visserligen betala sitt
konungstionde men slapp i alla fall jordeboks- och
mantalsränta. Gårdarna behövde heller inte delta
inte i roteringen, det vill säga uttagningen av
soldater, vilket säkert var en stor lättnad.
Rusthållare var för övrigt den lägsta
underofficersgraden under 1700-talet men steg senare
i rang. [Är ni intresserade av gamla yrken, besök
denna länk...]
|
|
Lagarna i Skåne
Skånelagen
Under medeltiden var 'Skånelagen' den lagstiftning som gällde för
landsbyggdens innevånare. Detta var i motsatts till de som bodde
innanför stadsportarna där 'Skånsk stadsret' från 1414 gällde.
Skånelagen var inte en kunglig lagstiftning men ändå en nerskriven
lagbok som var erkänd i hela Skåne. Den äldsta bevarade lagskriften är
från 1250. Man kan dock tro att lagen är mycket äldre än så. Den
tycks vara mer baserad på nordisk folktradition än på europeisk rätt.
Lagen innefattade inte bara brott och straff utan reglerade också till
exempel skogsbruket och försäljning av mark.
'Tingmaenden' (Tingsmannen?) hade en central roll i rättsskippningen.
Han saknade juridisk utbildning men hade som uppgift att genom muntlig och
skriftlig tradition minnas hur liknade fall hade dömts tidigare. Problem
kunde därför uppstå när konflikter av ny art uppstod.
Rättegången gick till enligt följande: Först framfördes
brottsanklagelsen - till exempel brand, horeri, tjuveri, dråp eller rån
- därefter fick den anklagade förneka sitt påstådda brott varefter
slutligen tingmannen friade eller fällde och satte domen. Straffet var
oftast böter eller någon form av ersättning, mer sällan dödsstraff
eller fredlöshet. Hägning, hudstrykning och tjuvbrännmärkning förekom
dock, däremot aldrig fängelsestraff.
Svensk lag 1683
1683 infördes svensk lag och rättsordning i Skåne. Tingsmannen blev
utbytt mot en häradshövding och fasta nämndemän ingick i domstolen.
Härad var den lägsta rättsinstansen på landsbygden. Oxie härad hade
sedan 1690 tingsställe i Klörup men hade tidigare legat i Käglinge
(Tingdammarna). I närheten låg även galgbacken.
Tinget hölls tre gånger om året, vår, sommar och höst. Extra ting kunde
dessutom hållas vid speciella behov. Det var inte mycket som behövdes
för att bli ställd inför tinget - ett okvädingsord, en knuff, oroligheter
i kyrkan eller arbete på sabbaten kunde räcka. Även kärlekslivet observerades
noga av myndigheterna och 1733 kriminaliserades fylleriet.
Ref: Fosie - Från socken till inkorporering, Skånske lov
og dens forhistoriae / Brott och straff i Oxie Härad
|
|
Senast uppdaterad
2008-03-04 |
|