1158 mil
Under 2 månader, mellan den 11november 2003 och 11januari 2004,
tillryggalade vi 1158 mil med buss från Kapstaden i Sydafrika till Nairobi i
Kenya. På vägen passerade vi 8 länder. Företaget som organiserade
resan var ett svenskt bolag som heter Rosa Bussarna, eller mer
internationellt, Pink Caravan.
Färdvägen från Kapstaden till Nairobi
Bussarna
Färdmedlen var 3 stycken, påtagligt rosa, bussar. Av en något
oklar anledning är alla bussar i firman uppkallade efter Pelle Svanslös
sagor. Våra hette därav Bill, Bull och Trisse. Två av dem var
nyförvärvade Scaniabussar som modifierats en del för att klara
terrängen. Den tredje, Trisse, var en gammal militärbuss från 1975.
Lite bullrig men egentligen den som bäst klarar av vägarna och klimatet
här. Varje buss hade plats för drygt 20 resenärer utan att vara allt för
trångt.
Min Pink-identitet
Slumpmässigt tilldelades man en buss, i mitt fall Bill, och varje resenär
i bussen fick ett nummer. Jag fick nummer 15 och således reducerades min
identitet till "Bill 15". Numret kunde användas för att märka
allehanda lösa ägodelar och vattenflaskor samt för den obligatoriska kontrollräkningen vid alla avfärder, så att ingen kom bort.
Lika obligatoriskt spelades, i vår buss åtminstone, "On the road again" och "Country
Rose", och sedan...Avanti.
Sovplatser
Vi inte bara reste med bussarna utan sov också i dom eller på dom. För
ändamålet fanns fem fasta sängplatser i varje buss samt ytterligare två
som kunde riggas för natten. Efter ett tag blev även dessa mer
eller mindre permanenta, eftersom man lika gärna kunde ligga som sitta
under resorna.
De som inte sov inne i bussen sov istället på taket. Där
fick plats tio madrasser, som ibland var lite fuktiga av regn eller
kondens men å andra sidan var det svalt och luftig. Således totalt 16 madrasser för
drygt 20 resenärer. Lite
trångt alltså men ingen klagade.
Sällskapet
Sällskapet bestod av drygt 60 resenärer samt 4 chaufförer och 2
mattanter. I vår buss var medelåldern 26 år och 8 månader, med ett meridianvärde på 25år.
Statistik
Mer statistik: 20% av resenärerna var, liksom jag själv,
sjuksköterskor och 10% hette Linda, Rasta-Linda, Kramfors-Linda,
Norrlands-Linda etcetera. Man skulle nog kunna göra en
socialantropologisk studie över dessa snedfördelade förhållande.
Ännu
mer statistik...
Förrådsutrymme
Ägodelar förvarades i resväskorna som fick plats under
sängplatserna. Undantag var sovprylar som förvarades i en skrubb längst
bak. Inne i bussen fick man också ett eget "närförråd" bestående av
en liten plastlåda som fick plats på hatthyllan. Här hade man
lämpligen tandborste, tallrik, bestick och annat som användes ofta.
Taklag
Redan första dagen utsågs ett permanent "Taklag" av fyra
frivilliga för varje buss. Deras uppdrag var att varje kväll rigga
stegar, myggnät, madrasser och presenning på taket. Likaså skulle allt
rivas på morgonen innan avfärd. Ett med tiden ett lite betungande uppdrag. Matlag
De
som inte ingick i taklagen sattes upp på en lista för kökstjänst.
Detta var inte speciellt betungande utan handlade mest om att hacka lite
lök, fylla på vattendunkar eller koka pasta. All kökshandledning och planering
stod mattanterna Sara och Linda, för. Kanske "de söta matflickorna"
vore en bättre benämning. Trevlig läsning,
Hans-Peter Nilsson, Malmö
Vår ledare, "Muzungu"- Erik dirigerar någonting
|
Första kontakten med bussarna i Kapstaden, Sydafrika
Robert avklarar morgontvagningen. Popa Falls, Namibia
Taklaget på Bull jobbar. Elin, Sandra och Mattias.
Norr om Nata, Botswana
Bills taklag - Susanne, Robert och Henke vecklar upp presenningen. Pioneer
Campsite, Lusaka, Zambia
Matlaget arbetar frenetiskt med frukosten.
Strax utanför Etosha, Namibia
Frukosten är serverad. Matlaget väntar.
Dune 45, Sossusvlei, Namibia.
|